Raha ja parisuhde

Sain idean tähän postaukseeni bloggari @karoliina_pentikainen kirjoituksesta.

Tämä on mielenkiintoinen aihe ja toisinaan olemme tästä ystävieni ja miehenikin kanssa keskustelleet. 

Nimittäin raha ja parisuhde. 


Kun mieheni tuli Suomeen oli hänelle suuri shokki se, että täällä monella avioliitossa ja yhdessä asuvalla pariskunnalla on omat tilit ja rahat. Ja ehkä vielä suurempi shokki oli se, että kaikki menot ja kulut jaetaan niin tasapuolisesti puoliksi. 

Turkissa hän ei ollut koskaan nähnyt vastaavaa. 
Turkissa vaimo on usein kotona ja mies tuo rahan kotiin. 
Se raha on aina koko perheen yhteistä. 

Meille molemmille asia oli heti alusta saakka itsestään selvää, että kun me olemme me, niin silloin kaikki on yhteistä. 

En muista, että olisimme koskaan asiasta mitenkään erikseen sopineet tai puhuneet. Kaikki eteni niin luontevasti ja tuntui, että olimme heti samalla sivulla. 

Meillä molemmilla on nimellisesti omat tilit, mutta kaikki tulot on silti yhteistä.

Näihin 11 vuoteen on mahtunut monenlaisia kausia. 

Alkuun minä olin töissä ja mieheni sai vain työttömyyspäivärahaa ja kotoutumistukea, jolloin minä sain luonnollisesti kuukaudessa enemmän rahaa kuin hän. 

Ja sitten taas, kun minä olin esim. äitiyslomalla ja hoitovapaalla niin  mieheni sai kuussa huomattavasti enemmän rahaa kuin minä. 

Meillä ei ole koskaan käynyt mielessä, että olisi hänen rahat ja minun rahat. 

Minä hoidan meillä kaikki laskujen maksut yms jonka takia minun tililläni on yleensä aina enemmän rahaa, mutta sitä siirretään tarvittaessa aina niin, että molemmilla on riittävästi käyttövaraa. 

Jos meidän täytyy ostaa jotakin isompaa ja arvokkaampaa niin niistä keskustelemme aina yhdessä, mutta jos jompi kumpi menee esim. lounaalle tai kahville ystävien kanssa niin ei sellaiseen rahan menoon tarvitse kysyä lupaa toiselta. 

Emme me pidä kirjaa siitä kumpi on kuukauden aikana ostellut enemmäm asioita, kuin toinen. 

Meidän suhteessamme tämä on ollut alusta saakka ainoa ja oikealta tuntuva systeemi, enkä voisi kuvitellakkaan muunlaista järjestelmää. 
Ymmärrän silti myös pariskuntia jotka haluavat pitää visusti kiinni omista ansioistaan ja omat tilit ja säästöt ovat tärkeitä. Se sopii joillekkin muille, mutta ei meille.

Mitä ajatuksia tämä sinussa herättää? 
Kummalle kannalle sinä kallistut? Omat vai yhteiset? 

-Mia





Kommentit

Suositut tekstit