Mitä jos en herää enää

Kävimme lapsen kanssa neljävuotislääkärissä viime viikolla, juuri ennen joululomille lähtöä. Sillä samalla reissulla sain  tiedon, että mulla on verenpaine korkealla. Tarkemmin sanottuna alapaine.

Sain lääkäriltä ohjeeksi seurata painetta kuukauden verran sekä käydä antamassa verinäytteet. 
Sitten suurinpiirtein kuukauden kuluttua kävisin kuulemssa tuomioni oman alueen sairaanhoitajalla.
Äitini luona on verenpainemittari ja siellä joulun vieton lomassa voisin hyvin samalla mittailla painetta.
Olipa kiva mitata painetta kun ympärillä oli jatkuva härdelli.
Tulokset eivät olleet kovin hyviä, mut kyllä sieltä hyviäkin lukemia onneksi tuli!
Se huiteli välillä yli 100, kun ihanteellisin tilanne olisi 85 hujakoilla. Kerran sain tulokseksi 86, johon olin hirmuisen tyytyväinen. Tieto siitä, ettei paine ja sydän ole kaiken aikaa rasitettuna oli helpottava.


Minulle iski pieni paniikki kun sain kuulla sen kohonneen. Tähänkö mun terveydentila on mennyt vaikka luulin sen olevan hyvä.
Lähdin miettimään syitä ja googlettelin tietoa siitä, mitä kohonnut verenpaine tarkemmin edes tarkoittaa.
Sieltähän selvisi kaikki tarpeellinen ja vähän ylikin..
Koholla oleva alapaine on surkeaa, käy sääliksi sydäntä. Se ei saa levätä riittävästi.

Omilla elintavoilla tietenkin on suuri merkitys paineeseen. Sukurasite on toinen juttu. Oma isäni kuoli sydänkohtaukseen ollessaan mun ikäinen. Siinä oli kyllä toki muutakin.

Elintavoistani en keksi mitään, mikä voisi aihettaa noin suuria lukuja.
Liikun (en kuitenkaan tarpeeksi) ja syön terveellisesti. En harrasta mitään äärimmäisyyksiä, kuljen keskitietä. Elän niin tavallista elämää kuin pystyn.
Onko ainoastaan elämäntilanteeni aiheuttanut minulle terveydellistä haittaa.
Vaikka mitä pitäisi tehdä toisin, mutta se on mahdotonta tällä hetkellä. Voin olla uupunut ja sterssaantunut, mutta tilanteelle ei tällähetkellä voi mitään. Mieheni veli sanoi, että hermostun herkästi (hän, äärimmäisen äkkipikainen tulisielu sanoo mulle noin🙈)..ja onhan noi silmäpussit tossa.
 Jos aloitan syksyllä sen koulun (linkitän jutun tähän jos se meni ohi), kuinka paineiden sitten käy.
Vai toisiko koulu kaivattua muutosta arkeen.
Olen hieman huolestunut, mutta pysyypähän jalat maassa ja faktat mielessä.

Eilen illalla nukkumaan käydessäni jäin miettimään,
mitä jos en herää enää. Saan yöllä infarktin tai aivohalvauksen.
Lapseni jäävät äidittömiksi niin pieninä ja puolisostani tulee leski reilusti alle keski-iän.

Ei kai..väsyneet aivot kiusaavat ja ajatukset käyvät ties missä.
Kyllä tämä paremmaksi muuttuu ja paineet saadaan kotikonstein kuriin. Näin olen päättänyt.
Lisään vielä liikuntatottumuksiini jonkin rauhallisen lajin, kuten esimerkiksi joogan.

Seuraavaan kauppalistaan siis lisäykseksi verenpainemittari ja joogatunnit.

Peace out✌️ 
-Aino




Kommentit

Suositut tekstit